Παρασκευή 14 Νοεμβρίου 2014

Διαφάνεια, ενημέρωση και χρονοδιαγράμματα σε όλα τα στάδια της κατασκευής της Ιονίας Οδού

Νίκη Φούντα
Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας
13.11.2014

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


Η υπό κατασκευή Ιονία Οδός αναμένεται να αναβαθμίσει ριζικά το επίπεδο των υποδομών της Δυτικής Ελλάδας, μιας περιοχής που διαχρονικά έμενε στο «περιθώριο». Ουσιαστικά πρόκειται για τον πρώτο αυτοκινητόδρομο ταχείας κυκλοφορίας στον δυτικό άξονα, ο οποίος θα ενώνει τα δύο μεγάλα λιμάνια μας προς την Ευρώπη (Πάτρα, Ηγουμενίτσα), ενώ η σύνδεσή του με Ευρωπαϊκές Οδούς θα προσδώσει στην περιοχή άλλου επιπέδου αναπτυξιακές δυνατότητες, προσφέροντας πολλαπλές νέες ευκαιρίες στην περιφερειακή και εθνική οικονομία, βελτιώνοντας σημαντικά και το επίπεδο ασφάλειας μετακίνησης κατοίκων και επισκεπτών στους Νομούς που θα διαπερνά.

Τα δεδομένα αυτά είναι απαραίτητο να ειπωθούν για να καταδείξουμε πως αντιμετωπίζουμε την εν λόγω υποδομή ως απόλυτη αναγκαιότητα και πως οι όποιες ενστάσεις μας –που εκφράστηκαν και συνεχίζουν να εκφράζονται- υπάρχουν αποκλειστικά ως προς τους όρους της σχετικής σύμβασης παραχώρησης.
Τα έργα υποδομής στη χώρα -και ειδικά στην Δυτική Ελλάδα- είναι κάτι παραπάνω από «καλοδεχούμενα». Αυτό όμως δεν σημαίνει επ’ ουδενί ότι δεν θα αναζητούμε το καλύτερο δυνατό για τον Έλληνα φορολογούμενο και πως δεν θα αξιοποιούμε στο έπακρο τα εργαλεία του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ώστε να βεβαιωθούμε για την ορθότητα των έργων και τη διαφάνεια στους πόρους που διατίθενται.

Όπως τονίζει σε παρέμβασή της η Βουλευτής Αιτωλ/νίας της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα, από την πρώτη στιγμή της χάραξης της Ιονίας Οδού διαπιστώθηκε η δυσκολία κατασκευής, καθώς ο δρόμος διέρχεται από εξαιρετικά ανάγλυφα εδάφη ενώ απαιτούνται και αρκετές αναγκαστικές απαλλοτριώσεις. Στο έργο περιλαμβάνονται πολυάριθμες σήραγγες και γέφυρες, καθώς και αρκετοί ανισόπεδοι κόμβοι.

Σημαντικότατο ατόπημα είναι δυστυχώς το ότι στην χάραξη δεν προβλέφθηκε η σύνδεση της Οδού με σημαντικά αστικά κέντρα, όπως π.χ. το Αγρίνιο ή η Πρέβεζα, σε μια συζήτηση για την καταλληλότητα της αρχικής χάραξης ή της μετέπειτα τροποποίησής της, που -όπως φαίνεται- δεν απασχόλησε όταν και όσο θα έπρεπε ούτε το Υπουργείο, ούτε και τους αρμόδιους τοπικούς άρχοντες και φορείς …

Όσον αφορά τώρα στην οριστική χάραξη, από τα πιο δύσκολα τμήματα του προβλεπόμενου έργου είναι αναμφισβήτητα αυτό της Κλόκοβας (Παλιοβούνα), καθώς πρόκειται για έναν ιδιαίτερα μεγάλο ορεινό όγκο. Οι αρχικοί σχεδιασμοί για το σημείο ανέφεραν απλά την διαπλάτυνση του υφιστάμενου δρόμου, ενώ έπειτα από προσφυγή στο ΣτΕ προκρίθηκε τελικά η ορθότερη –περιβαλλοντικά, αισθητικά και κατασκευαστικά- διάνοιξη σήραγγας. Η εξέλιξη αυτή οριστικοποιεί την πλήρη κατασκευή του άξονα, με την ολοκλήρωσή της να τοποθετείται σχηματικά μερικούς μήνες μετά από το υπόλοιπο έργο.
Η νέα αυτή χάραξη με την διάνοιξη προφανώς και προϋποθέτει νέες αναγκαστικές απαλλοτριώσεις, επιπροσθέτως αυτών που έχουν ήδη εγκριθεί και χρηματοδοτηθεί για τα υπόλοιπα σημεία του έργου.

Βάσει των νέων αυτών εξελίξεων και με δεδομένη την αδήριτη ανάγκη για απόλυτη διαφάνεια στο ζήτημα της διάθεσης πόρων, η κ. Φούντα ζητά από το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων κατάλογο με τα ποσά που έχουν ήδη εγκριθεί για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις στην Ιόνια Οδό, καθώς και για τις νέες εγκρίσεις που προέκυψαν μετά την απόφαση για τη διάνοιξη της σήραγγας στο τμήμα της Κλόκοβας, με τα αντίστοιχα  εμβαδά των εκτάσεων που αναφέρονται.
Ταυτόχρονα ζητά ενημέρωση για την πορεία των έως τώρα εγκεκριμένων απαλλοτριώσεων, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες παρουσιάζονται καθυστερήσεις που μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο την εντός χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωση του έργου.
Τέλος, ρωτά αν υπάρχουν, έστω και τώρα, σκέψεις ή συγκεκριμένες προτάσεις από το Υπουργείο που θα αφορούν στην σύνδεση της Οδού με το Αγρίνιο και την Πρέβεζα.

Η εν λόγω σύμβαση παραχώρησης είναι εγκεκριμένη από το Κοινοβούλιο και απαιτείται απόλυτη διαφάνεια σε όλα τα στάδια κατασκευής της. Μέλημά μας είναι να διασφαλίσουμε την έγκαιρη παράδοση του έργου, αλλά κυρίως την ορθή διαχείριση των διαθέσιμων πόρων.

Ο κεντρικός στόχος μας οφείλει να είναι κοινός: Η αναβάθμιση της ελληνικής περιφέρειας και η καλυτέρευση της ζωής των συμπολιτών μας, με την μεγιστοποίηση των ωφελειών που προκύπτουν από κάθε έργο.


Στον ακόλουθο σύνδεσμο μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την Ερώτηση που κατέθεσε η κ. Φουντα:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου