Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2014

Παρέμβαση της Βουλευτού Αιτωλ/νίας Νίκης Φούντα για την Σιδηροδρομική Εγναντία

Νίκη Φούντα
Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας
28.1.2014
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ανάγκη προώθησης του έργου της Σιδηροδρομικής Εγνατίας


Η υποβάθμιση των σιδηροδρομικών μεταφορών, τόσο των επιβατικών όσο και των εμπορευματικών στην Ελλάδα είναι η θλιβερή πραγματικότητα των τελευταίων χρόνων. Πράγμα ανεπίτρεπτο για μία χώρα, που εξαιτίας της γεωγραφικής της θέσης, μπορεί να καταστεί κόμβος για ολόκληρη την Ευρώπη.

Την ώρα που η Ελληνική Κυβέρνηση έχει παραπέμψει στις καλένδες την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών υποδομών, η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενέκρινε τη συμφωνία που επετεύχθη μετά από  πολύμηνες διαπραγματεύσεις με το Συμβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στον «Κανονισμό για την Αναθεώρηση των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών». Εν προκειμένω για τη χώρα μας, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στο Έργο Προτεραιότητας 22 δηλαδή τη «Σιδηροδρομική Εγνατία» (Ηγουμενίτσα - Ιωάννινα - Καλαμπάκα - Σιάτιστα - Κοζάνη - Θεσσαλονίκη - Αμφίπολη - Καβάλα - Νέα Καρβάλη – Τοξότες) μαζί με τον κάθετο άξονα Αντίρριο-Ηγουμενίτσα.

Όπως καταδεικνύουν με κοινοβουλευτική τους παρέμβαση προς τους Υπουργούς Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και Εξωτερικών, οι Βουλευτές της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα και Μαρία Γιαννακάκη, η Ελληνική Κυβέρνηση οφείλει να κινηθεί άμεσα, για να μπορέσει να επωφεληθεί από τη νέα διαδικασία, καθώς η χρηματοδότηση θα είναι ανταγωνιστική. Συγκεκριμένα, ο χρηματοδοτικός μηχανισμός Διευκόλυνση «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility) εισάγεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως εργαλείο προτεραιοποίησης της χρηματοδότησης συγκεκριμένων διαδρόμων μεταφορικής υποδομής στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ιδιαιτέρως των σιδηροδρομικών υποδομών. Το εν λόγω έργο έχει ενταχθεί στο Παράρτημα του Κανονισμού ως προτεραιότητα προς χρηματοδότηση που θα εξασφαλίζεται για τις βέλτιστες εκ των προτάσεων που υποβάλλουν τα κράτη-μέλη και όχι για το σύνολο αυτών. 

Τα χρηματικά κονδύλια για την εκτέλεση της Διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη» για την περίοδο 2014-2020 παρέχονται εν μέρει από το Ταμείο Συνοχής σε κράτη-μέλη επιλέξιμα για χρηματοδότηση, ενώ οι υπόλοιπες κεφαλαιακές ανάγκες καλύπτονται από το νεοσυσταθέν «Χρεωστικό Μέσο», το οποίο εκδίδει εγγυημένα ομόλογα έργων, με στόχο την υπερκέραση του προβλήματος δανειοδότησης κρατών-μελών για την εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου. Ωστόσο, οι όροι χρηματοδότησης και τα αντίστοιχα ποσά συνοδεύονται από αυστηρές δεσμεύσεις, επιδεικνύοντας εμμέσως την κυριαρχούσα στην ευρωζώνη άποψη περί περιορισμένων εθνικών ή κοινοτικών δαπανών και επενδύσεων. 

Όπως τονίζουν η κ. Φούντα και η κ. Γιαννακάκη, το έργο της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας» πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για τα συνερωτώμενα Υπουργεία, με σαφή σχεδιασμό για τη νέα προγραμματική περίοδο. Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας, πρέπει να αναληφθούν πρωτοβουλίες για την ενίσχυση των δημοσιονομικών διατάξεων του Κανονισμού, ώστε το ελληνικό δίκτυο να ενισχυθεί με περαιτέρω πόρους.

Η Δημοκρατική Αριστερά έχει τονίσει επανειλημμένως την απουσία αναπτυξιακής προοπτικής στο θέμα των σιδηροδρομικών υποδομών, ιδιαίτερα της περιφέρειας. Είναι απολύτως αναγκαίο να εκσυγχρονιστούν οι υπάρχουσες υποδομές και να σχεδιαστούν νέες, όπως η σιδηροδρομική σύνδεση των λιμένων.
Στο πλαίσιο αυτό, η ανάπτυξη υποδομών και η ενίσχυση του δικτύου μεταφορών στη Δυτική Στερεά και την Ήπειρο θα πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα. Ο δυτικός άξονας της χώρας θα μπορούσε να έχει παίξει κομβικό ρόλο στις μεταφορές. Όταν όμως οι υποδομές παραμένουν για χρόνια υποβαθμισμένες, καταργείται η έννοια των διαμετακομιστικών κέντρων, αναιρούνται οι εξαγωγικές δυνατότητες και περιορίζεται η τουριστική κίνηση.

Πρέπει να στοχεύσουμε, ώστε να μην χάνονται οι πολύτιμες παροχές που μας προσφέρει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Πρέπει να επενδύσουμε στο μέλλον του Τόπου μας.

Ολόκληρο το κείμενο της Ερώτησης που κατέθεσαν οι Βουλευτές της ΔΗΜ.ΑΡ. βρίσκεται στον ακόλουθο σύνδεσμο:
http://nikifounta.gr/cms/uploaded_files/566.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου