Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2014

Βασικά σημεία ομιλίας της Νίκης Φούντα Βουλευτή Αιτωλ/νίας της ΔΗΜ.ΑΡ

Νομοσχέδιο παρεμβάσεων για τα «μικρά» ζητήματα  από το ΥΠΑΑΤ
που δεν ανακουφίζουν αποτελεσματικά  τον αγροτικό κόσμο


Η Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας της Δημοκρατικής Αριστεράς Νίκη Φούντα, τοποθετήθηκε κατά τη συζήτηση στη Βουλή επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις». 
Τα βασικά σημεία της ομιλίας ήταν:

Απουσία νομοθετικής βούλησης για τα μείζονα ζητήματα: Το πρώτο ουσιαστικά νομοσχέδιο του ΥΠΑΑΤ μετά από ενάμιση χρόνο  -όπως είχε καταδείξει εντόνως η Δημοκρατική Αριστερά – έρχεται στη Βουλή, χωρίς να δίνει καίριες λύσεις στα θέματα που αφορούν τον αγροτικό κόσμο. Είναι πιο σημαντικά δυστυχώς, αυτά που δεν εμπεριέχονται στο νομοσχέδιο.  Ο πολιτικός και αγροτικός κόσμος ζητά πλήρη εξυγίανση και  διαφάνεια. Το συνεταιριστικό κίνημα να αλλάξει πρόσωπο. Το αγροτικό κίνημα πρέπει να ξαναγίνει υγιές ενόψει και της νέας ΚΑΠ, η οποία παρέχει 18,5 δισεκατομμύρια ευρώ στους Έλληνες αγρότες, δίνοντας στοχευμένα τα κονδύλια στους σωστούς αγρότες, με διαφανή και δίκαιο τρόπο. Αν και υπερψηφίζουμε αυτό το νομοσχέδιο, καταψηφίζουμε ρητά ορισμένα άρθρα τα οποία είναι εντελώς λανθασμένης λογικής.

Χαμένα κονδύλια 5 εκατομμυρίων ευρώ: Η Δημοκρατική Αριστερά προσπαθεί να είναι πάντοτε πολύ προσεκτική όταν θέλει να αποδώσει ευθύνες. Οφείλει να μας απαντήσει το ΥΠΑΑΤ πώς χάθηκαν πέντε εκατομμύρια ευρώ από ευρωπαϊκούς πόρους για  το πρόγραμμα για το ρύζι και τα φρούτα και γιατί δεν ζήτησε παράταση για τα κονδύλια από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Υπάρχει καταδικαστική απόφαση για τις επιλογές του Υπουργείου και η δικογραφία έχει φθάσει στη Βουλή. Δεν μπορεί να δηλώνει ο αρμόδιος Υπουργός – εν μέσω κρίσης και θυσιών των Ελλήνων – ότι τα χρήματα θα αποδοθούν από το ελληνικό κράτος, έτσι απλά.

Κόκκινα δάνεια των αγροτών: Η Βουλή βιώνει στιγμές οπισθοδρόμησης. Κατατέθηκαν δύο τροπολογίες πανομοιότυπες -από βουλευτές για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα και όχι από το Υπουργείο-, η μία μετά την άλλη και έγινε δεκτή η δεύτερη χρονικά, μιας που είχε και τις υπογραφές των Βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας. Με εντελώς ίδιο περιεχόμενο. Επανακατατέθηκε η ίδια τροπολογία, δηλαδή, κατά την διάρκεια της δεύτερης συνεδρίασης στην Βουλή και όρος για να γίνει δεκτή ήταν το να την συνυπογράφουν και βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας. Ανεξαρτήτως ουσίας. Με βάση το πολιτικάντικο «κατόπιν ενεργειών μας».  Αυτή η τροπολογία έχει βάθος χρόνου πίσω της αφού συνδιαμορφώθηκε όσο η Δημοκρατική Αριστερά ήταν στην τρικομματική Κυβέρνηση. Η διαδικασία όπως εξελίχθηκε δεν τιμά το Κοινοβούλιο και τους Έλληνες αγρότες που ταλαιπωρούνται.

Συνεταιρισμοί: Θα επιμένουμε σε κάθε τοποθέτησή μας ότι απαιτείται νομοθετική ρύθμιση για τους συνεταιρισμούς. Μια ολοκληρωμένη εξυγίανση του συνεταιριστικού γίγνεσθαι, ώστε να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των αγροτών προς το κράτος. Η Δημοκρατική Αριστερά προτείνει την άρση της αναγκαστικότητας στους συνεταιρισμούς και προώθηση ευέλικτων ομάδων παραγωγών που να μπορούν επιτέλους να συνεταιρίζονται με το σωστό τρόπο και να προωθούν τα επιμέρους συμφέροντα του κλάδου τους.

Ελεγκτικοί μηχανισμοί και πρόστιμα: Είναι θετικό να τονιστεί ότι το κυρωτικό σκέλος είναι τεχνικά ορθό. Οι διατάξεις επικεντρώνουν στην ευθύνη των επιχειρήσεων και στον αυτοέλεγχο. Τα προτεινόμενα πρόστιμα είναι αναλογικά και γίνεται μια προσπάθεια να υπάρξει αποσυμφόρηση των υποθέσεων από τη δικαιοσύνη.
Παραμένει όμως το πρόβλημα ότι έχουμε μία πληθώρα ελεγκτικών μηχανισμών με αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες και ανεπαρκή συντονισμό, με αποτέλεσμα την σύγχυση και την αναποτελεσματικότητα. Για το ίδιο αντικείμενο μπορεί να επιλαμβάνονται ο  ΕΦΕΤ, οι  Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής των Περιφερειών, καθώς και αυτές των περιφερειακών ενοτήτων, οι Διευθύνσεις  Δημόσιας Υγείας και οι Διευθύνσεις (τμήματα) εμπορίου, με όχι πάντα ενιαία αντιμετώπιση του ίδιου αυτού αντικειμένου.
Μια συνολική θέαση και αντιμετώπιση του θέματος της προστασίας του διατροφικού τομέα θα θεμελιωνόταν σωστότερα στο τρίπτυχο κωδικοποίηση νομοθεσίας-έλεγχοι-κυρωτική διαδικασία. 

ΕΦΕΤ: Πρέπει να διατυπωθεί με σαφήνεια ότι ο ΕΦΕΤ θα λειτουργήσει ως Κεντρική Αρμόδια Αρχή για τα τρόφιμα.  Η Δημοκρατική Αριστερά κατέθεσε ανάλογη τροπολογία.

Δημοτικά κτηνιατρεία: Μολονότι το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει πληθώρα σημαντικών διατάξεων, όπως η λειτουργία αγορών παραγωγών, με έμφαση στον τοπικό χαρακτήρα και την ενεργοποίηση του Ενιαίου Μητρώου Εμπόρων, προβλέπεται ουσιαστικά υποβάθμισή των δημοτικών κτηνιατρείων, αφαίρεση αρμοδιοτήτων, και τελικά περαιτέρω επιβάρυνση του παραγωγού.

Δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα: Η Δημοκρατική Αριστερά εκφράζει την έντονη αντίθεσή της προς τη συμμετοχή ζώων σε θεάματα, εκπαιδευτικά και θεραπευτικά προγράμματα και το ασαφές του όρου «απρόκλητη επιθετικότητα».

Φυτοφάρμακα: Δεν υπάρχει δικλείδα για την αποφυγή του ενδεχομένου της υπερσυνταγογράφησης, καθώς συνταγογράφος και πωλητής κατά βάση είναι το ίδιο πρόσωπο.

Χρήσεις γης – Η ΔΗΜ.ΑΡ. Εισηγείται μερική απόσυρση του άρθρου 37:
Θίγονται σοβαρά ζητήματα πολιτικής γης
·         Στην παράγραφο 1 γίνεται η διαχείριση των γεωτρήσεων για αγροτικούς και υδρευτικούς σκοπούς. Οφείλει να γίνει σύμφωνα με την ΚΥΑ του ΥΠΕΚΑ και του Υπουργείου Εσωτερικών, αλλά και από το Μητρώο του ΥΠΕΚΑ, που έχει ήδη συσταθεί.
·         Στην παράγραφο 2 είναι θετική η προβλεπόμενη παραχώρηση γης σε ακτήμονες. Ωστόσο, η χρήση γης δεν μπορεί να καθορίζεται μόνο με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Θα πρέπει έστω ένα συλλογικό όργανο να συμμετέχει, ώστε με μία μικρή νομοθετική παρέμβαση να καταστεί βιώσιμη η ρύθμιση και διαφανής.
·         Διαφωνούμε και με τις διατάξεις στην παράγραφο 3 που ευνοούν την εκτός σχεδίου δόμηση.
·         Όσον αφορά την παράγραφο 7 κατανοούμε ότι οι καταπατήσεις, στις οποίες αναφέρονται, πηγαίνουν πίσω στον χρόνο και θα έπρεπε με κάποιο τρόπο να διευθετηθούν. Είναι εξαιρετικά προβληματικές όμως τέτοιου τύπου διατάξεις, οι οποίες δημιουργούν προηγούμενο και λειτουργούν ως «παραθυράκια» για τους καλοθελητές.

Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων οφείλει να κινείται τάχιστα για την  προώθηση σημαντικών ζητημάτων. Χρειάζονται ακόμα πλείστες παρεμβάσεις για τα πραγματικά σημαντικά προβλήματα των αγροτών με αντίστοιχες νομοθετικές πρωτοβουλίες και μάλιστα σήμερα.  Αν όχι χτες.


Το οπτικοακουστικό υλικό της ομιλίας της κ. Φούντα βρίσκεται στον ακόλουθο σύνδεσμο:  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου