Παρασκευή 11 Απριλίου 2014

Δήλωση Γ. Βαρεμένου για το θέμα των υποβρυχίων

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

                                                                                                              10 Απριλίου 2014

«Εμείς δεν μπορούσαμε να συμβιβαστούμε με την ιδέα ότι τα υποβρύχια θα μείνουν κουφάρια, σύμβολα σκανδαλωδών πράξεων, ούτε μπορούμε να αποδεχθούμε λύση που θα μετέτρεπε τη δεξαμενή του Σκαραμαγκά σε μια κολυμβήθρα του Σιλωάμ για οποιεσδήποτε πράξεις, είτε προσώπων, είτε εταιρειών».
Αυτό τόνισε ο βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας και τομεάρχης Εθνικής Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Βαρεμένος, μιλώντας στην ολομέλεια της Βουλής επί της τροπολογίας του υπουργείου Άμυνας για την παραλαβή των υποβρυχίων από το Πολεμικό Ναυτικό. Εκτιμώντας ως κατ’ αρχήν θετική τη λύση που δίδεται, έθεσε προς τον υπουργό σειρά ουσιαστικών ερωτημάτων.
Το πλήρες κείμενο της ομιλίας έχει ως εξής:
Μπορεί ο πρόεδρος κ. Κακλαμάνης να χρειάστηκε αρκετό χρόνο, αλλά εγώ θέλω να συμφωνήσω μαζί του για τη μεταχείριση που επιφυλάσσουμε στους θεσμούς και εν προκειμένω στο Κοινοβούλιο. Και μετά -ξέρετε κάτι;- θα παραπονούμαστε για τη φθορά των θεσμών, θυμίζοντας τον μητροκτόνο που αφού σκότωσε τη μητέρα του, ζητούσε να του αναγνωρισθεί το ελαφρυντικό ότι ήταν ορφανός…
Στο θέμα τώρα των υποβρυχίων. Ο κ. υπουργός, παρουσιάζοντας τη λύση για τα υποβρύχια, είπε ότι το θέμα ήταν πολύ απλό. Ήταν, είπε, το αυγό του Κολόμβου. Και αναρωτήθηκα: Αν ήταν τόσο απλό, ή εν πάση περιπτώσει εφικτό να λυθεί αν υπήρχε διάθεση, γιατί δεν λυνόταν επί 14 χρόνια; Δεν είναι ένα και δύο χρόνια, είναι δεκατέσσερα. Άρα, εδώ, κάτι συνέβη. Δεν υπήρξε πολιτική βούληση; Μήπως κάτι πιο σοβαρό; Μήπως το αυγό, έστω και αν ήταν του Κολόμβου, ήταν χαλασμένο; Δύσοσμο;
Συνέβησαν πολλά και σεμνύνομαι να πω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δικαιώνεται στο θέμα αυτό και καλά έκανε και το είχε φέρει στη Βουλή. Εγώ, μόνο ένα πράγμα θα ήθελα γενικότερα να προσθέσω: Αν υπήρχε η παραμικρή διάθεση πολιτικού αναστοχασμού σ’ αυτήν εδώ τη αίθουσα -που δεν υπάρχει-, θα είχατε αναρωτηθεί, κύριοι συνάδελφοι της συγκυβέρνησης, εάν το συζητούμενο θέμα των υποβρυχίων συνδέεται με την τραγωδία που βιώνει η χώρα. Εάν έχει ένα μερίδιο ευθύνης στα όσα έγιναν. Δεν το κάνετε. Ο ΣΥΡΙΖΑ, και όταν ήταν μικρό κόμμα, σας έλεγε κάτι επ’ αυτού. Το ακούσατε; Τίποτα δεν ακούσατε. Και να σας πω κάτι; Αν δεν επέλθει η λαϊκή Νέμεση, στο μέλλον θα έχουμε τα ίδια.
Εμείς, κύριοι συνάδελφοι, δεν μπορούσαμε να συμβιβαστούμε με την ιδέα ότι τα υποβρύχια μπορεί να μείνουν κουφάρια, σύμβολα -και ζυγίζω το βάρος των λέξεων- κάποιων σκανδαλωδών πράξεων. Ούτε μπορούμε, οφείλω να σας διαβεβαιώσω, να αποδεχθούμε λύση που θα μετέτρεπε τη δεξαμενή του Σκαραμαγκά σε μια κολυμβήθρα του Σιλωάμ για οποιεσδήποτε πράξεις, είτε προσώπων, είτε εταιρειών. Και μη νομίζετε ότι εκκινούμε από τιμωρητική διάθεση, όπως κάθε φορά έχετε την κεκτημένη ταχύτητα να λέτε. Εδώ μιλάμε για τεράστια ζημιά του ελληνικού Δημοσίου -το ξέρει και ο κ. υπουργός αυτό. Τεράστια ζημιά! Κι αυτό, δεν μπορεί να αιωρείται και να παραμένει ερωτηματικό.
Εμείς λοιπόν, που «per mare per terra» παλέψαμε για να αποδοθούν τα υποβρύχια στο Πολεμικό Ναυτικό, δεν είχαμε κανένα δισταγμό να χαρακτηρίσουμε κατ’ αρχήν θετική τη λύση που προτάθηκε. Θέτοντας όμως, ταυτόχρονα, ορισμένα ερωτήματα:
Έχουμε, πράγματι, συμφωνία; Αν έχουμε, ποια ακριβώς είναι, ποιες οι συνέπειές της και ποιες οι τυχόν παρενέργειες; Και επ’ αυτού, κ. υπουργέ, σας καταθέσαμε αίτηση να μας δώσετε κάποια έγγραφα. Δεν μας τα δώσατε. Για παράδειγμα, τα αχρεωστήτως καταβληθέντα δεν είναι «φυστίκια», όπως λένε στις μεγάλες συμφωνίες. Είναι περίπου 400 εκατ. ευρώ. Λέει ο υπουργός: Καταλογίζονται. Λέμε εμείς: Με ποιο τρόπο; Και θέτουμε και άλλο ένα ερώτημα: Καταλογίζονται -θα καταβληθούν; Από ποιον; Από εκείνον του οποίου η εταιρεία έχει μετοχικό κεφάλαιο 25.000 ευρώ; Από αυτόν θα καταβληθούν; Δεν χρειάζεται μια απάντηση σ’ αυτό;
Τι θα γίνει με τα δύο νέα υποβρύχια; Το έχουμε θέσει ευθέως, κ. υπουργέ. Από την κίνηση της κεφαλής σας όταν σας ρώτησα αν ακυρώθηκε η συμφωνία, κατάλαβα ότι όχι. Δεν περιλαμβάνεται κάτι σχετικό εδώ.
Επισημάναμε ότι υπάρχουν κίνδυνοι από τη μη σύμπτωση του χρόνου παραλαβής με τον χρόνο επιχειρησιακής ένταξης των υποβρυχίων. Δεν πήραμε απάντηση.
Σε ποια στοιχεία στηρίζει το υπουργείο την εκτίμηση ότι δεν θα προκύψουν νέα κόστη στις αναθέσεις της ThyssenKrupp και της HDW; Στην τροπολογία, κ. υπουργέ, αναφέρεται ότι θα γίνουν καταβολές μέχρι το ύψος των 75 εκατ. ευρώ. Στην αιτιολογική έκθεση λέτε -και δεν ξέρω γιατί δεν περιλαμβάνεται στην τροπολογία αυτό- ότι αν προκύψει ανάγκη για μεγαλύτερο ποσό, θα καλυφθεί από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Κάτι ακόμη που είχα ρωτήσει, ότι το κύριο οπλικό σύστημα αγοράστηκε χωρίς τορπίλες σύγχρονης τεχνολογίας. Ποια είναι η πρόταση του υπουργείου επ’ αυτού; Και εδώ συμβαίνει το εξής: Γίνεται μια παραλαβή, καθυστερημένη, χωρίς τις κυρώσεις. Αυτό δεν υπάρχει ούτε στο εθνικό, ούτε στο ευρωπαϊκό δίκαιο. Μπορεί να μην βόλευε διαπραγματευτικά, όμως σας επισημαίνω το προηγούμενο. Είναι ένα προηγούμενο αυτό.
Μέχρι σήμερα, το βασικό πρόβλημα ήταν η συνεργασία με τη HDW. Έχει εξασφαλισθεί η συνεργασία αυτή;  Υπάρχει συμφωνία με τη HDW;
Και τέλος, η τύχη των εργαζομένων. Σημειώνω την προφορική δέσμευσή σας ότι θα πάμε χωρίς τους εργαζόμενους -το λέω για να γραφτεί στα πρακτικά- και, φυσικά, τη δήλωσή σας ότι είστε αναρμόδιος για την τύχη των ναυπηγείων. Εγώ ρωτώ: Η κυβέρνηση είναι αρμόδια; Μήπως είναι και εκείνη αναρμόδια; Εάν είναι αρμόδια η κυβέρνηση, να φέρει ένα σχέδιο για να το συζητήσουμε .
Εμείς, θα ψηφίσουμε «παρών» και θα είμαστε παρόντες στο μέλλον για οποιαδήποτε παρέμβαση και πρόταση χρειαστεί να κάνουμε προκειμένου ό,τι γίνει, να είναι εναρμονισμένο με το δημόσιο συμφέρον.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου